Co vlastně znamená PPC reklama?

Pojem PPC je zkratka z anglického slovíčka pay-per-click neboli platba za proklik. Jak překlad napovídá, jedná se o formu platby za reklamní inzerci, tedy platíte v případě, kdy na Vaši PPC reklamu (reklamní inzerát) někdo klikne a navštíví Váš web nebo Vaši firmu telefonicky kontaktuje. Při využívání PPC reklam tedy (v případě správného nastavení kampaně) platíte za relevantní zákazníky. Ve srovnání s reklamou v rádiu nebo na billboardu víte, že platíte za zákazníka, který má zájem o Vaši službu nebo konkrétní produkt. Nejste totiž omezení lokací ani časem a nemusíte spoléhat na to, že si zákazník reklamy skutečně všimne. Díky PPC víte, kdo inzerát vidí a kdo na něj kliká a neplatíte pouze za prohlížení reklamy.

Okamžitá viditelnost

PPC reklama je po spuštění okamžitě vidět a Vaše firma tedy může být zákazníkům ihned na očích.

Měření

PPC reklama je jednoduše měřitelná. Na základě metrik můžete jednoduše zjistit účinnost vašich reklam, počet přivedených uživaletů a plněné cíle.

Lokace

PPC reklamu je možné cílit na potenciální zákazníky v blízkém okolí Vaší firmy, v rámci různých regionů či zemí. Záleží to na charakteru Vašeho podnikání. Pokud máte provozovnu, vyplatí se Vám cílení na konkrétní oblast v blízkosti vaší provozovny, případně regionální cílení. Výhodou je, že reklama se zobrazuje skutečně jen a pouze těm uživatelům, kteří jsou ve vyznačeném okruhu kolem Vaší provozovny, případně v daném regionu. Pokud jste například eshop nebo firma nabízející službu, můžete využít cílení na celou zemi, v různých jazycích, dokonce i cílení na zahraniční státy. PPC reklamu lze využít takřka pro jakýkoliv druh podnikání.

Cílení

Nejčastější formou cílení PPC reklam je cílení na vyhledávací dotazy uživatelů ve výsledcích vyhledávání. Reklamu cílíte na uživatele ve chvíli, kdy právě hledá Váš produkt nebo službu. V případě, že jste eshop a máte k dispozici XML feed, můžete takovému uživateli zobrazit i produktové inzeráty přímo s nabídkou zboží Vašeho eshopu. Cílit můžete i na uživatele, kteří například navštívili váš web, nebo se pohybují na webech či sledují videa v obdobné tématice, jakoou má Vaše podnikání, případně se zajímají o jeden z druhů výrobků nebo služeb, které souvisí s Vaším podnikáním.

Rozpočet

Částku, kterou chcete do PPC reklam investovat, si definujete na začátku kampaně. Přesně tedy víte, jaká bude Vaše měsíční útrata.

Cena

Za PPC reklamu platíte jen, pokud o ni lidé mají skutčný zájem. Napříkald kliknou na vaši reklamu nebo vám do firmy zavolají.

Možnosti cílení kampaní

Optimálně nastavené cílení je odrazovým můstkem každé úspěšné kampaně. I sebelepší reklama nebude plnit požadovaný cíl, pokud se nebude zobrazovat správným lidem ve správný čas. Jaké se nabízí možnosti cílení PPC reklam? Představíme možnosti cílení pro inzertní platformy jako Google Ads, Sklik, Heureka, Zboží, Favi a Biano.

Google Ads

Kampaně ve vyhledávání patří k nejčastějším formám PPC reklamy. Jedná se o textové reklamy ve vyhledávačích. Zobrazují na základě hledaného termínu. Pro správné cílení je potřeba definovat klíčová slova - tedy výrazy, které jsou shodné s výrazy, které uživatel zadává do vyhledávání. Zároveň je možné naopak některá slova vyloučit, reklama se na ně poté nebude zobrazovat. Při vytváření kampaně ve vyhledávání máte možnost cílit také na konkrétní lokalitu, ve které se bude reklama zobrazovat. Stejně jako u klíčových slov můžete podobným způsobem určité lokality vyloučit.

Pokud potřebujete cílit na více zemí, pro optimální cílení je je doporučeno vytvořit pro každou zemi separátní kampaň. Možnost míst je rozšířením cílení na lokality a umožňuje vám blíže definovat cílení na lokality. Lze tak cílit na uživatele, kteří se v dané lokalitě fyzicky nachází, nebo naopak se ve zvolené oblasti nevyskytují, ale vyhledávají si o ní informace.

Cílení na jazyky je další možností, jak optimálně zúžit okruh uživatelů. Zpravidla se volí čeština, slovenština a případně angličtina. U kampaní s vysokým rozpočtem může být v některých případech přínosné zacílit na všechny jazyky pro zvětšení záběru kampaní.

V tomto případě cílení probíhá tak, že po zadání vyhledávacího dotazu k němu Googlu přiřadí konkrétní relevantní stránku z vašeho webu. V tomto případě máte cílení ve svých rukou. Můžete cílit od jednotlivých stránek webu přes určité skupiny webových stránek až po všechny stránky na vašem webu.

Optimálnímu cílení může také pomoci vyloučení konkrétních cílů. Na základě vyloučení můžete určité stránky blokovat. Je doporučeno skrýt například stránky, které zahrnují výrazy “není skladem” či “vyprodáno”. Není totiž efektivní inzerovat zboží, které si návštěvníci stránek nemohou koupit.

Reklamy v obsahové síti se zobrazují ve formě textových nebo grafických reklam (bannerů). Na úrovni reklamní sestavy je umožněno cílit na určité typy uživatelů, na určité publikum (například na uživatele, kteří váš web již navštívili) či na konkrétní demografickou skupinu (například mladé muže).

Cílení je možné na základě klíčových slov zaměřit také na určité momenty a zobrazovat tak reklamy u odpovídajícího obsahu (například obsahu souvisejícího s rybařením). Efektivitu zobrazení je možné zvýšit úpravou cenové nabídky pro určitou oblast uživatelů.

U obsahových kampaní lze využít pro optimalizované cílení klíčová slova, vlastní segmenty, segmenty publika, segmenty založené na údajích o zákaznících.

Smart kampaně spojují tři optimalizační prvky. Díky jejich kombinaci je vytváření reklam snazší, neboť není nutné odhadovat vícero parametrů. První využívanou technologii je automatické nabízení cen. Nastavuje nabídky na základě pravděpodobnosti provedení konverze v každé aukci a vychází z cílové CPA.

Druhou funkcí je automatické cílení. Díky této funkci dochází během zobrazování reklamy k průběžné optimalizaci cílení. Výsledkem je, že se reklamy zobrazují častěji na místech, kde zaznamenávají největší úspěch. Díky dynamickému hledání zákazníků k reklamě přiřadí uživatele, u kterých je největší pravděpodobnost provedení konverze.

Třetí technologií je automatické vytváření reklam. Zde stačí nadefinovat nadpisy, popisy a loga a reklamy se budou přizpůsobovat jakémukoliv prostoru v Obsahové síti.

Google Nákupy patří k nejrentabilnějším zdrojům konverzí, neboť mají velký zásah, zároveň efektivně cílí na ty správné návštěvníky a zobrazují aktuální informace o hledaných produktech.

V tomto případě se neobejdete bez registrace do Google Merchant Centra, což je služba, která shromažďuje informace o vašich stránkách a produktech. V případě Google Nákupů se cílení odvíjí od dat získaných pomocí XML feedu.

Discovery kampaně patří k nejnovějším typům kampaní, byly spuštěny v roce 2020. Jedná se o reklamy, které se zobrazují hned na několika platformách, a to na YouTube, Gmailu a Discover kanálu (kanál Objevit). Využívají jako signály pro cílení vlastní segmenty, segmenty publika a segmenty založené na údajích o zákaznících.

Reklamy se však mohou zobrazovat i uživatelům, kteří daným kritériím neodpovídají. Pokud nechcete, aby se reklamy zobrazovaly určité skupině zákazníků, je potřeba je vyloučit pomocí segmentů založených na údajích.

Video kampaně umožňují cílení na demografické skupiny (například pohlaví, věk, příjem domácnosti) a podrobné demografické skupiny (uživatele, které spojuje jiná společná charakteristika, například vysokoškolští studenti).

Dále lze cílit na segmenty dle zájmů o související témata, na vlastní segmenty podle zájmů, životní události, segmenty podle zájmu o koupi a vlastní segmenty. Také je možné cílení na vlastní seznamy zákazníků a podobné segmenty.

Co se týká cílení na obsah, nabízí se možnost cílit na umístění (aplikace, videa, weby, kanály), témata, klíčová slova a zařízení.

Performance Max byly globálně spuštěny teprve v roce 2021 a jejich úkolem je zobrazovat se napříč celý inventářem Googlu. Není tedy potřeba vytvářet jednotlivé separátní kampaně. U kampaní s maximálním výkonem nejdříve vytvoříte skupinu podkladů, která zahrnuje nadpisy, videa a obrázky související s daným tématem či publikem.

Kampaně z těchto podkladů samy vytvoří doporučené formáty reklam, které budou v souladu s vašimi cíli. Pro každou reklamu vyberou z podkladů ty nejrelevantnější nadpisy, videa a obrázky. Nepovinným doplňkem cílení jsou signály publika, které dovolují přidávat návrhy publik.

Díky těmto návrhům mohou být kampaně lépe automaticky optimalizovány v závislosti na zvolených cílech. U kampaní s maximálním výkonem se reklamy mohou zobrazovat i relevantnímu publiku mimo definované signály za předpokladu, že se bude nabízet vysoká pravděpodobnost konverzí.

Sklik

Ve vyhledávací síti lze vybírat mezi Vyhledávací kampaní a Produktovou kampaní. V případě Vyhledávacích kampaní se jedná o textové reklamy. Jsou zobrazovány na základě vyhledávaných výrazů, které odpovídají definovaným klíčovým slovům. Produktové inzeráty jsou doplněny o obrázek a pro cílení využívají nabídkový feed pro Zboží.cz.

Zde je možné cílení dělit podle toho, jestli kampaně cílí na uživatele či webové stránky. Cílení zaměřené na uživatele zahrnuje Retargeting, Dynamický retargeting, Zájmy o koupi a Zájmy. K cílení na webové stránky patří cílení na Témata, Umístění, Klíčová slova v obsahové síti a Pohlaví.

Filtr Pohlaví je pouze pomocný a slouží k doplnění ostatních typů cílení, nelze jej tedy používat samostatně. Do obsahové sítě řadíme několik typů kampaní, a to Obsahovou kampaň, Produktovou kampaň a Videokampaň.

U produktových kampaní lze vybírat mezi Produktovými inzeráty, Dynamickým retargetingem a Dynamickými bannery.

Dynamický retargeting nabízí návštěvníkům produkty, které si na vašich stránkách již prohlíželi. Zobrazuje tyto produkty včetně cen a obrázků. Stejně jako u Produktových inzerátů ani zde není potřeba definovat retargetingové cíle, neboť systém na základě propojení s XML feedem pro Zboží.cz sám pozná, které produkty si zákazník prohlížel.

Dynamické bannery jsou podobné dynamickému retargetingu, oba využívají databázi produktů Zboží.cz. Liší se však cílením, neboť Dynamické bannery se zobrazují skupinám nových návštěvníků, jejichž kritéria si sami nadefinujete.

U Videokampaní je možné využít všechny typy cílení určené pro kampaně v obsahové síti s výjimkou dynamického retargetingu.

Heureka

Na Heurece je možné zviditelnit svou značku ve výpisu kategorií a výsledcích vyhledávání pomocí nástroje Product Ads. Principem je aukce s platbou za proklik. Cílení probíhá na základě zájmu o určitou oblast. Reklama se tedy zobrazuje pouze zákazníkům se zájmem o váš produkt. Na detailu produktu je navíc zacíleno na jiné produkty dané kategorie. Bannerová reklama využívá behaviorálního cílení, které je založeno na sběru dat o nedávném chování daného uživatele na internetu. Lze tak lépe cílit na konkrétní potřeby, které zrovna daný zákazník řeší.

Zboží.cz

Zboží.cz spolu s Google Nákupy patří k tzv. Shopping kampaním. Zboží.cz zobrazuje základní informace o vyhledávaných produktech ve výsledcích vyhledávání včetně obrázků a cen. Na Zboží.cz mají uživatelé možnost si e-shopy třídit podle vzdálenosti od místa, kde se nachází. Cílení zde probíhá na základě klíčového slova zadaného zákazníkem. Jednotlivé položky se poté řadí dle vámi nastavených aukčních prokliků u jednotlivých nabídek.

Favi

Favi nabízí možnost nastavení automatické optimalizace konverzí. Slouží k optimalizaci návštěvnosti za cílem zvýšení tržeb. Využívá API napojené na vaše Google Analytics a na základě získaných dat dobře prodávaným produktům zvyšuje pozice a naopak méně prodávané produkty řadí níže. Bez navýšení ceny za proklik tak dochází ke zkvalitňování doručované návštěvnosti. Cena za kliknutí je nastavena klientem a Favi ji nijak nepozměňuje.

Biano

K optimalizovanému cílení na portálu Biano lze využít Biano Pixel, což je nástroj, který dokáže zákazníkovi nabídnout produkty na základě jeho preferencí. Jakmile Biano Pixel vložíte do svého účtu, bude sbírat informace o tom, který produkt si daný uživatel prohlíží. Pokud tento návštěvník poté navštíví Biano.cz, vyhledávání produktů bude individuálně přizpůsobeno parametrům, které vyhledával u vás na webu. Mezi hlavní výhody Biano Pixelu patří cílení na podobná publika, personalizované zobrazování reklam, zvýšení počtu konverzí a zobrazování produktů, které generují nejvíce objednávek.